Theorie-examen auto

Veranderingen in theorie-examen auto per 1 november 2019

Vanaf 1 november richten we het theorie-examen voor de auto iets anders in. De examenvragen en het totaal aantal vragen blijven gewoon hetzelfde. 

Wat verandert er vanaf 1 november?

  • Het autotheorie-examen krijgt drie examenonderdelen, namelijk; gevaarherkenning, kennis en inzicht 
    • Gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen waarvan je er ten minste 13 goed moet beantwoorden. 
    • Kennis bestaat uit 12 vragen waarvan je er ten minste 10 goed moet beantwoorden. 
    • Inzicht bestaat uit 28 vragen waarvan je er ten minste 25 goed moet beantwoorden. 
  • Aan het einde van je examen krijg je gelijk de uitslag. Ook krijg je per examenonderdeel te zien hoe goed je deze hebt gemaakt. Het scherm met de vragen die je fout beantwoord hebt krijg je niet meer te zien. 
  • Het uitslagformulier dat je per mail van ons krijgt ziet er anders uit; hierop kun je heel goed zien welke examenonderwerpen je goed en minder goed kent. Dit is handig voor je voorbereiding op een eventueel herexamen en op je praktijklessen. 
  • De examenonderwerpen hebben we anders verwoord en samengevoegd tot negen onderwerpen. Hieronder vind je de negen onderwerpen waarover we in het examen vragen stellen.

Praktijkexamen auto op de schop vanaf 25 maart

Gepubliceerd op 21-12-2018 om 07:03

Het praktijkexamen B gaat per 25 maart 2019 op meerdere punten veranderen. Zo wordt gebruik van een navigatiesysteem standaard in het praktijkexamen en krijgen de bijzondere verrichtingen een update. Dat heeft het CBR vrijdag aangekondigd.

Sinds september 2011 moet elke examenauto een navigatiesysteem hebben. Het gebruik van dit systeem is voor de examinator nu nog een van de drie mogelijkheden waaruit hij kan kiezen voor het examenonderdeel zelfstandig routerijden. Door van de navigatie een standaard onderdeel te maken, wil het CBR aansluiten op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben.

Van de andere mogelijkheden vervalt het rijden naar een oriëntatiepunt (aangegeven plek). De clusteropdracht (steeds drie tot vijf routeopdrachten achter elkaar) komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.

Bijzondere verrichtingen

Ook komen er veranderingen bij de bijzondere verrichtingen. De stopopdracht verdwijnt en maakt plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast worden de opdrachten voor de bijzondere verrichtingen preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak.

Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest.

Het recht achteruit rijden en de bocht achteruit wordt vanaf 1 juni getoetst. Het CBR wil de rijscholen hiermee tijd geven om dit goed aan te leren.

Situatiebevraging

Verder wordt de situatiebevraging per 25 maart uit het examen gehaald. Volgens het CBR kunnen de examenkandidaten hierdoor uit hun ritme worden gehaald. De situatiebevraging blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als hieraan extra aandacht wordt besteed in de rijopleiding. 

I